Tankar om tävlingsmål och dieter

Ja, det var ett tag sen ni fick höra om mina innersta tankar. Det har mest blivit skrivet om själva träningen och kosten. But here we go:
Efter min tävlingdiet har min ämnesomsättning blivit rejält rubbad. I dagsläget har jag gått upp 9 kg sen tävlingsdagen och står på en vikt jag aldrig har stått på förut. Eller nu ljuger jag lite, när jag gick gymnasiet och bodde själv gick jag upp och vägde över 60 kg. Men så fort jag flyttade hem igen gick jag ner igen. Nu kan man ju tänka att det inte är så konstigt att jag har gått upp 9 kg om jag hade ätit normalt för min träningsmängd. Men efter mitt samtal med Anders Graneheim har jag nu räknat antal kcal jag äter per dag. Resultatet: ca 1500!!! 
För att förklara på svenska så skulle jag om jag börjar äta vanlig husmanskost gå upp till en vikt av uppemot 70 kg inom kort. Eller så här: vi ökade på min kost med 65 kcal (½ dl havregryn) per dag och då ökade jag 1 kg på en vecka.
Det jobbiga var alltså inte dieten innan utan arbetet med återhämtningen nu efteråt. Det här gör att jag i dagsläget är lite skeptisk till att sätta upp ett nytt tävlingsmål. 
 
Den här nya erfarenheten gör också att jag osökt kommer att tänka på alla dessa quick fix/pulverdieter som utlovar rasande snabb viktnedgång. Man ska då leva på 500 kcal per dag under hela viktnedgången som jag har förstått det. Jag pratade iaf med en säljare av Cambridgemetoden och hon räknade med att man kunde stå på detta låga kaloriintag under bra lång tid. Då tänker jag så här att det är ju svält om något och hur blir det då med ämnesomsättningen? Risken är att den blir rubbad och sänks och när man har nått sin målvikt och kanske vill börja äta en normal mängd vanlig mat igen kommer vikten att skjuta i höjden och det kanske t o m slutar med att man väger mer än innan man började med vald pulverdiet.
 
 
Men roligt var det!!!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback